Monday 24 October 2011

adam dan hawa

Seorang laki-2 bila dy kesakitan , dy akan membenci . Sebaliknya wanita , saat dy kesakitan , maka semakin bertambahlah syg dan cintanya . Seandainya hawa  diciptakan dari adam a.s saat adam terjaga , pasti adam akan sakit kerana hawa keluar dari sublinya dan adam akan membenci hawa . Oleh itu , hawa diciptakan semasa adam tidur , supaya adam tak sakit dan tak akan membenci hawa . sementara seorg wanita akan melahirkan dlm keadaan terjaga , melihat kehidupan dan kematian dihadapannye . Kerana itulah wanita semakin syg dan cintanya kpd anak yg dilahirkan . bahkan ia akn menebusnya dgn kehidupannya ..
Sesungguhnya Allah mencipta hawa dari tulang rusuk yg bengkok yg tugasnya menjaga Qalbu (jantung , hati nurani) . oleh itu , tugas hawa ialah menjaga Qalbu . Kemudiannya Allah menjadikannya bengkok utk melindungi Qalbu dari sisi yg ke dua . Sementara adam diciptakan dari tanah , dy akan menjadi petani , tukang besi , tukang batu dan tukang kayu . Wanita selalu berinteraksi dgn perasaan , hati dan wanita akn menjadi seorg ibu yg penuh kasih syg , seorg saudari yg penyayang , seorg puteri yg manja dan seorg isteri yg penurut .
Dan wajib bagi adam utk tak berusaha meluruskan tulang yg bengkok tersebut , spt yg dikhabarkan oleh Nabi Muhammad S.A.W , " jika seorg lelaki meluruskan yg bengkok tersebut dgn serta merta , maka dy akan mematahkannya . " . maksudnya adalah dgn kebengkokan tersebut adalah perasaan yg ada pada diri seorg wanita yg mengalahkan perasaan seorg laki-2 .
Maka wahai adam jgnlah merendahkan perasaan hawa , dia memang diciptakan seperti itu . Apabila seorg wanita mengatakan dy sedang bersedih tetapi dy tk mengalirkan air mata , itu berarti dy sedang menangis di dlm hatinya . Apabila dy tak menghiraukan kamu setelah kamu menyakitinya hatinye , lebih baik beri dy penjelasan sebelum dy pergi lebih jauh . Dan wanita sulit utk mencari sesuatu yg dy benci pada org yang paling dy sayang .

No comments:

Post a Comment